Danskerne tvivler på Microsofts Media Center

Funktionerne i Microsofts specielle medieudgave af Windows skyder over målet for den almindelige dansker, viser en stor undersøgelse fra IDC. Hos flere leverandører meldes der dog om overraskende stort salg.

Danske forbrugere er ikke umiddelbart tændte på de avancerede funktioner i Microsofts specielle tv-udgave af Windows, der netop er kommet i en dansk udgave.

Det viser en undersøgelse fra analysefirmaet IDC, der har spurgt 1.000 danskere om deres holdning.

Danskerne er derimod mere interesserede i blot at kunne sætte tv-programmer på pause, spole forbi reklamer eller optage tv digitalt.

- Og i det tilfælde skyder man over målet med en Media Center-pc, for man kan få en harddisk-optager, der kan det samme, siger pc-analytiker Anders Elbak.

Kun lidt dyrere

Microsoft frigav den danske version af Windows Media Center i oktober, men ifølge IDC er der langt til et folkeligt gennembrud for specialbyggede pc'er beregnet til at stå under tv'et i stuen.

Til gengæld er det ganske sikkert, at den specielle udgave af Windows XP vil blive udbredt på almindelige pc'er, fordi den kun er nogle få hundrede kroner dyrere end standardudgaven af Windows.

- I USA har omkring halvdelen af nye pc'er Windows Media Center, men langt størstedelen af dem er i et ganske almindelig kabinet og uden tv-tuner, så alt det, der meningen med det, ikke bliver brugt, siger Anders Elbak.

Analysefirmaet spår altså, at specialbyggede stue-pc'er får det svært i konkurrence med den øvrige forbrugerelektronik, der er langt billigere og bliver stadigt mere avanceret.

Skal ses

Ifølge Microsoft har salget i Danmark dog været ganske tilfredsstillende, selv om det er lokale producenter som Amitech, SHG og Midt-Data, der trækker læsset, mens de internationale pc-producenter er langsommere i optrækket.

Produktchef Nis Bank Lorenzen mener, at danskerne ikke efterspørger mere avancerede funktioner, fordi de ikke aner, hvad de går glip af.

- Jeg tror mere, at danskerne ikke er klar over, hvad det er. Man skal se det først, og noget af det vigtigste for os er at få fat i entusiasterne. Det er supervigtigt at få dem i gang, for de kan forklare alle de andre, hvad det er, siger han.

Overraskende salg

Den danske pc-producent Amitech har på få måneder solgt flere tusinde Media Center-pc'er beregnet til at stå under tv'et i stuen, og det er langt over det forventede.

- Vi har både almindelige harddisk-optagere, og så har vi Media Center. For folk, som bare skal have en afløser for den gamle videooptager, er en harddisk-optager fin, men de fleste, som ser Media Center, tænder på den, fortæller salgs- og marketingdirektør Jan Bandsberg Nielsen.

Han mener ikke, at priser på 9.000-15.000 kroner skræmmer forbrugerne væk og nævner, at et salgsfremstød i Bilka gav udsolgt på få dage.

Til gengæld erkender han, at bredbånd og en god fladskærm er nødvendig for at få det fulde udbytte.

Medieforlænger

Både blandt IDC, producenter og Microsoft er dog enighed om, at det på længere sigt handler om at skabe større mulighed for at styre digitale fotos, musik og video fra tv i hele huset, selvom Media Center-pc'en står i eksempelvis kælderen.

Den nye Xbox 360 fungerer som sådan en Media Extender, men hvis den alene skal bruges til at distribuere tv-signaler, er den både stor og dyr til formålet.

- Distributionen af signaler i huset er noget, der virkelig skal gøres noget ved, men der er ikke så mange alternativer. Det ville være rart med et tv-netværk i huset af høj kvalitet og til lav pris, siger Jan Bandsberg Nielsen fra Amitech.

Hos Microsoft understreger Nis Bank Lorenzen, at det er den vej, udviklingen går.

- Vi kigger blandt andet på, at en Extender også er noget, der kan indbygges direkte i LCD-fjernsyn, så det ikke er en dims, man skal have stående. Det er ikke teknologi, vi har i dag, men det vil være logisk at bevæge sig den vej, siger han.

IDC forventer, at kun ganske få procent af det samlede pc-salg i Danmark næste år vil være Media Center-pc'er beregnet til at stå under tv'et. Microsoft regner med, at halvdelen af alle nye pc'er inden sommer vil have Windows Media Center installeret.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

KMD A/S

Projektleder

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Erfaren leder til cyberdivisionen i Hvidovre

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S